Fietstocht 2023: Extremadura tot Salamanca

12 april: Salorino- Cáceres (57,3 km - 590D+)
Vandaag was een vrij gemakkelijke rit, steeds langs de N521, wat geen drukke weg is met een brede vluchtstrook voor fietsen. Afgezien van de eerste drie kilometer van de boerderij van Paulo Cristóvão naar de hoofdweg. Die compacte zandweg door uitgestrekte steeneikenboomgaarden is een waar fietsgenot!
Het landschap van de N521 was landelijk met uitgestrekte grasvlakten en hellingen. De weg ging constant op en neer, wat het vrij hoge aantal hoogtemeters verklaart.

Na 30 km stopte ik in Aliseda voor een drankje en een tapa. Toen ik de bar op het centrale plein bereikte, was deze vrijwel leeg. Na ongeveer 10 minuten begon de drukte echter binnen te stromen en liep de bar helemaal vol. De barmannen hadden het zo druk dat ik niet eens probeerde een koffie te bestellen na mijn ‘ración’ (tapa ter grootte van een maaltijd).

Voordat ik vertrok, vroeg ik aan iemand wat er in het dorp aan de hand was, want ik dacht dat het een gewone doordeweekse dag was. Ze vertelden me dat het een feestelijke dag was omdat ze hun patroonheilige la Virgen del Campo vierden.

Een soortgelijke ‘raid on peace and quiet’ gebeurde weer toen een bus vol senioren binnenstroomde terwijl ik aan een kopje thee nipte in een hotelbar in Malpartida de Cáceres (zie eerder bericht)

ooievaardorp
Ooievaardorp

Vlak voor Cáceres zag ik veel ooievaarsnesten netjes in een cirkel gerangschikt. Een echt ooievaarsdorp…

Hoewel de route relatief eenvoudig was en ik genoot van mijn derde dag met stevige wind in de rug - waar ik drie keer erg blij van werd - voelde ik me behoorlijk moe toen ik het Veletas-hostel bereikte. Na 247 km en 2.870 hoogtemeters gedurende vier opeenvolgende fietsdagen is het morgen tijd voor een rustdag in Caceres.

14 april: Cáceres- Cañaveral (44,1 km - 430 D+)
Toen ik vanochtend vertrok, dacht ik dat ik weer 65 km zou moeten fietsen naar de volgende betaalbare camping. Een behoorlijke afstand in dit heuvelachtige landschap. En ik veranderde van richting (noordwaarts), terwijl de wind uit het noordwesten bleef waaien….Het vrolijke rugwindlied was voorbij.
In het dorp Cañaveral kwam ik echter een heel leuk hostel tegen dat niet op GoogleMaps stond, dus ik kon na 44km stoppen zonder moe te worden.

Ik had zelfs tijd om naar een kapper te gaan en vond er een die tijd had om mijn haar heel erg kort te knippen.
De rit van vandaag was schitterend, vooral het lange stuk langs het Embalse (stuwmeer) José Maria Oriol aan de rivier de Taag.

15 april, Cañaveral - Plasencia (44,3 km - 410D+)
Omdat ik gisteren vroeger dan gepland gestopt ben in Cañaveral heb ik een klim van 11 km gehalveerd. Dit betekende dat ik vanmorgen moest beginnen met een klim van 5 km naar de pas van Los Castaños (493m).

De rest van de reis bleef ik de N630 volgen, die parallel loopt met de snelweg en hier ‘dienstweg’ heet. Hierdoor is er vrijwel geen gemotoriseerd verkeer. Op deze weg kwam ik meer fietsers dan auto's tegen.
Een van deze fietsers was José Francisco Prados García. We waren al een tijdje continu haasje over aan het spelen, totdat we uiteindelijk beiden in hetzelfde baanhotel belandden om iets te drinken. José Francisco woont in Motríl en heeft vaak onze overleden Belgische Koning Boudewijn en zijn gemalin koningin Fabiola in de stad gezien. Zij hadden een buitenverblijf in Motril. Boudewijn stierf er in 1993 aan een hartstilstand.
De hele weg had ik te maken met een fikse tegenwind waardoor mijn gemiddelde snelheid redelijk laag bleef.

Voordat ik naar de camping fietste, liep ik door de oude stad Plasencia, die ik binnenkwam via de mooie Trujillo-poort. Ik wandelde langs de oude en de nieuwe kathedraal, de Plaza Mayor en het stadhuis.
De oude en de nieuwe kathedraal maken deel uit van hetzelfde gebouw. Ik vond dit raar en zocht het op op Wikipedia: “De kathedraal bestaat uit twee gebouwen: de oude kathedraal (Catedral Vieja), gewijd aan Sint-Paulus, en de nieuwe (Catedral Nueva). De bouw begon in de 13e eeuw in een overwegend romaanse stijl. De 15e-eeuwse nieuwe kerk is gebouwd in gotische bouwstijl met hoge plafonds.”

16 april: Plasencia - Puerto de Béjar (56,8 km - 730D+)

Een voormalige spoorlijn is omgevormd tot een Via Verde, een compact grindpad voor voetgangers en fietsers. Het loopt van Plasencia tot Navalmoral de Béjar.

Het is een fantastische route voor trage reizigers, met bij elk voormalig station een rustplaats met banken.
Komoot gaf aan dat ik 900 m zou moeten klimmen tot Béjar (65km), maar met een stijgingspercentage dat nooit hoger is dan 4% is dat gezapig klimmen. En de panorama's waren fantastisch!
Onderweg ontmoette ik fietsers Bernard Datcharri en Valeria H. Mardones van bici:map. Ze vertelden me dat er een goede pelgrimsherberg is in Puerto de Béjar, dus daar zou ik mijn etappe beëindigen. Ik was eigenlijk heel blij dat ik daar kon stoppen, want na 25 km non-stop klimmen, ook al is het niet meer dan 3,5%, was ik erg moe.
Vijf kilometer voor Puerto de Béjar ontmoette ik Bernardo, een 80-jarige wandelfanaat, bij een bronnetje.

Hij was te voet naar hier gewandeld en zou nu terugkeren naar het dorp, in totaal meer dan 10 km. Een paar jaar geleden voltooide hij een wandeltocht van 100 km die hier elk jaar georganiseerd wordt. Ik feliciteerde hem en vertelde dat ik naar de Albergue Peregrino fietste. Hij legde me uit hoe ik daar moest geraken. Ongeveer een half uur nadat ik in de albergue was aangekomen, ik was me in mijn kamer aan het klaarmaken om een douche te nemen, hoorde ik hem aan verantwoordelijke van de albuerge vragen of hij me gezien had. Wat een vriendelijke mens! Ik bedankte hem voor zijn bezorgdheid en wenste hem nog veel succes en wandelplezier.

17 april: Puerto de Béjar - Fuenterroble (35,8km - 410D+)

Ik bracht de nacht door in de prachtige Albergue de Peregrinos de Puerto de Béjar. Vroeger was dit een school, maar die stond jaren leeg omdat er niet genoeg kinderen meer waren in het dorp. De heer Antonin, die hier nog naar school ging, heeft er een hostel van gemaakt. Hij verwelkomde me hartelijk bij mijn aankomst.

Het hostel wordt gerund door vrijwilligers en werkt op basis van vrije giften. Bovenop deze gastvrijheid krijgen pelgrims er nog een gratis ontbijt bovenop. Ik voelde me erg dankbaar voor zoveel gastvrijheid.

Voordat ik het hostel verliet, fotografeerde ik een paar mooie contemplatieve gedichten die er aan de muren hangen.

Bij Béjar moest ik door een vrij lange tunnel die gelukkig verlicht was. Tot aan Navalmoral de Béjar, waar de via verde eindigde, was de route vrijwel vlak en kon ik lekker vlot fietsen. Daarna volgde een haarspeldbocht afdaling tot aan de vlakte, waar de wind weer aanwakkerde en mijn snelheid drastisch verminderde.

Toen ik aankwam in Valverde de Valdecasa, waar ik een bar vond die open was, voelde ik me erg leeg en moe, alsof iets plotseling al mijn energie had opgezogen. Mijn benen voelden ook machteloos aan, ik moest zelfs enkele zachte hellingen wandelen. Misschien ben ik nog niet helemaal bekomen van de lange klim gisteren, dus besloot ik er vandaag een korte fietsdag van te maken en te stoppen in de Albergue Santa Maria in Fuenterrobles. Dit was de allereerste albergue van deze Camino-route, opgericht door priester Blas de Amable y Pilar. De twee passies in zijn leven zijn het ontwikkelen van de Via de Plata-route voor pelgrims en reizen met muilezelkarren.

De sfeer in de albergue was opnieuw erg gastvrij en gezellig. Hopelijk voel ik me morgen beter na een rustige middag en avond.

18 april: Fuenterrobles - Morille (31,7 km - 390D+)

Om 07:00 zaten we aan het ontbijt, opnieuw geroosterd brood met confiture. Ik eet altijd muesli ‘s ochtends. Achteraf denk ik dat mijn dipje gisteren te wijten was aan het feit dat ik alleen geroosterd brood at en geen muesli. De glycemische index van brood is hoger dan die van ontbijtgranen, het 'verbrandt' sneller waardoor de bloedsuikerspiegel snel stijgt en daarna diep daalt.Uit voorzorg heb ik vandaag een potje gevuld met muesli en yoghurt en na 1,5 uur fietsen opgegeten.

En godzijdank waren mijn energie en beenkracht vandaag terug op hun normale niveau. En dat was hoog nodig, want de eerste 17 km van de Eurovelo 1/Via de Plata-route gingen over vaak zeer ruige grindpaden waar ik alleen maar kon duwen. Ik legde deze 17 km nauwelijks sneller af dan mijn collega-wandelende pelgrims, we kwamen ongeveer tegelijkertijd aan bij een bar in Pedrosillo de los Aires. Gelukkig kon ik vanaf daar geasfalteerde wegen volgen tot Morille. Mijn plan was om vandaag naar Salamanca te fietsen, maar door de tijd en energie die de moeilijke paden me kostten, besloot ik te stoppen bij de albergue in Morille. Het is een onbewaakte hostel, ik moest de sleutel gaan halen en de overnachting betalen in een lokale kroeg even verderop.

19 april: Morille - Salamanca (21,7 km - 100D+)

Komoot beloofde dat het vandaag een korte en makkelijke rit zou worden, en dat was het ook.
Net toen ik de albergue verliet, liep er een kudde blatende schapen voorbij. Het laatste gebouw van het dorp dat ik zag was een raar VVV-kantoor, een soort cabine onder een toren van landbouwwerktuigen en machines.
Daarna begon ik aan een ontspannen, voornamelijk bergafwaartse rit door uitgestrekte velden tot aan de stad Salamanca, die ik binnenreed via de oude Romeinse brug over de rivier de Tormes.

Foto's Extremadura tot Salamanca

China verwoest de Tibetaanse cultuur en traditie in Tibet. Die kan enkel overleven via Tibetaanse kloosters in het buitenland.  Ik fiets voor het Tashi Lhunpo klooster in Bylakuppe, India. Help de Tibetanen in ballingschap hun bedreigde cultuur te bewaren met een gift via de donatiepagina https://www.reachoutforacause.org/ik-help of via een gewone bankoverschrijving op rek nr BE63 8918 7405 7108 van Reach Out vzw met vermelding 'Tibet'

Dank - Thuk ye she

Alle #cyclingfortibet etappes tot vandaag: https://www.komoot.nl/.../-cycling-for-tibet-summer-2022

#cyclingforTibet #KeepTibetCultureAlive #reachoutforTibet #humanrightsforall #SaveTibet #FreeTibet

Klik op een van onderstaande links voor meer info:
International Campaign for Tibet Europe - Freedom for Tibet - Campaign for Tibet - International Campaign for Tibet Deutschland e.V. - Lights on Tibet - TibetNews - Free Tibet - Tibetan Community in Belgium - Reach Out for a Cause